"Descubre a Jean-Luc Godard: El innovador cineasta y su inesperada conexión con las artes visuales" | Cultura | EL PAÍS English
Jean-Luc Godard fue conocido por su irónica subversión a lo largo de su vida. Durante su adolescencia, firmó sus dibujos con el seudónimo IAM y llegó a obsequiar a sus padres un cuaderno gráfico titulado *Le Cercle de Famille. Impressions d’ensemble*, el cual satirizaba de manera humorística la vida burguesa. Y no había nada más burgués que tener abuelos banqueros suizos, como ocurría con Godard. Aunque es célebre por su papel en la configuración de la Nueva Ola francesa y por haberse consolidado como un joven rebelde que finalmente utilizaría el cine como un arma política, puede resultar sorprendente que también canalizara su creatividad hacia el trabajo gráfico.
This previously unknown side of Godard is explored in the exhibition Tendo em linha de conto os tempos atuais: Obra plástica de Jean-Luc Godard (Set in the Present Day: Visual Work by Jean-Luc Godard), currently on display at the Casa do Cinema Manoel de Oliveira at the Serralves Foundation in Porto, Portugal, until May 18. “What we show here is a multifaceted Godard, a complete artist who was not only a filmmaker but also a visual artist, revealing the close relationship between cinema and the visual arts,” says António Preto, director of the Casa do Cinema Manoel de Oliveira.
In the exhibition catalog, members of the Ô Contraire! collective — which includes four of Godard’s former collaborators who also curated the show — acknowledge that he would have rejected being defined as a “visual artist.” Instead, they argue that referring to him as a “painter” or “graphic designer” would be more accurate, though still simplistic. “He was an artist in every sense of the word,” they say.